درسنامه علوم زیستی و بهداشت


برچسب‌ها: درسنامه علوم زیستی و بهداشت, نگرش علمی و علوم زیستی
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در شنبه 5 مهر1393


برچسب‌ها: سوالات امتحانی علوم زیستی و بهداشت خرداد ماه 1392
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در دوشنبه 22 اردیبهشت1393

1- پژوهش های علوم زیستی پایه ای به چه منظور انجام می شوند؟ مثال بیاورید.

پاسخ: پژوهش های علوم زیستی پایه ای به منظور شناخت قوانین حاکم بر پدیده های زیستی صورت می گیرد. مثال: تحقیق درباره­ی چگونگی به ارث رسیدن صفات از والدین به فرزندان، بدون در نظر گرفتن کاربرد های آن در زندگی .

2- پژوهش های علوم زیستی کاربردی به چه منظور انجام می شوند؟ مثال بیاورید.

پاسخ: پژوهش های علوم زیستی کاربردی به منظور استفاده ی انسان از پدیده های زیستی،
برای زندگی بهتر صورت می گیرد. مثال: چگونگی استفاده ای از قوانین وراثت برای بدست آوردن گیاهان یا جانورانی که مشخصات مطلوب تر دارند.*نظرقبیلم کلی تربودولی این بهتره*
محمدزیتونلی/نمونه بقیه الله/کلاس104 



برچسب‌ها: پژوهش های علوم زیستی, پژوهش های علوم زیستی کاربردی, پژوهش های علوم زیستی پایه ای
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در جمعه 26 مهر1392

نمونه سوالات  امتحاني درس علوم زيستي و بهداشت سال اول دبيرستان

درحيطه هاي شناختي، سطوح تجزيه وتحليل ، تركيب و ارزشيابي  

1-      كداميك از موارد زير منطق علمي را به شكل مناسب نشان مي دهد؟

الف اگر فرضيه اي قابل آزمايش طرح كنيم ، مشاهدات وآزمايش ها آن را تاييد مي كند.

ب اگر پيش بيني هاي مادرست باشد وفرضيه قابل آزمايش ازآن حاصل مي شود .

ج- اگر مشاهدات مادقيق باشد، فرضيه  هاي ماتاييد مي شود .

د- اگر فرضيه مادرست طرح شده باشد، نتايج آزمايش قابل پيش بيني است .

ه اگر آزمايش كنترل شده ي ما خوب اجرا شود فرضيه اي قابل آزمايش را مي توان با آن ساخت .

 

2-     درسلول هاي جگر اندامكي وجود دارد كه حاوي آنزيم هاي خاصي است كه درتنظيم مقدار قند آزادشده از سلولهاي جگر به جريان خون ، نقش دارند. اين اندامك حاوي آنزيم هاي ديگري نيز مي باشد كه داروها و موادشيمايي مضر را تجزيه مي كند . به نظر شما كداميك از اندامكهاي سيتوپلاسمي مورد نظراست ؟

3-      فرض كنيد يك قطعه گوشت ، مقد ار پنبه و مقدار آرد گندم دراختيار داريد اگر به هريك از اين مواد يك قطره محلول يددار اضافه كنيد:

الف انتظارداريد رنگ كداميك تغييركند؟ چرا؟

ب اگر قرار باشد كه شما از پلي ساكاريدهاي موجوددراين مواد گلوگز تهيه كنيد، استفاده ازكداميك از ترجيح
 مي دهيد؟‌چرا؟

.

.

.

دانلود[ کل سوالات ]


دانلود کتاب بیولوژی کمپبل ۲۰۰۵


( General Biology ) Biology - Campbell 
Campbell 
2005
 1391
 143MB
PDF



برچسب‌ها: نمونه سوالات امتحاني درس علوم زيستي و بهداشت سال, زیست کمپبل
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در سه شنبه 2 مهر1392


برچسب‌ها: دانلود کتاب علوم زیستی و بهداشت چاپ 92, جدید
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در جمعه 14 تیر1392


بر طبق آخرین ویرایش کتاب درسی 92-93



برچسب‌ها: درسنامه های کتاب عاوم زیستی و بهداشت سال اول, مولکول های زیستی, ساختار شیمیایی
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در یکشنبه 9 تیر1392


برچسب‌ها: تغییرات كتاب علوم زیستی و بهداشت برای سال تحصیلی 9, 93
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در شنبه 18 خرداد1392
نقد وبررسی کتاب سال اول علوم زیستی و بهداشت 

از همکارانمان در گروه زیست شناسی شهرستان بروجرد

 

پس از تدريس يكي از مسائل قابل توجه عدم گرايش دانش‌آموزان به رشته تجربي در سال‌هاي اخير بوده است كه بنظر مي رسد يكي از دلايل اين عدم اقبال، جذاب نبودن كتاب علوم زيستي براي دانش‌آموزان باشد.

گرچه اين كتاب نيم‌نگاهي به مباحث كتابهاي سال‌هاي آينده دارد ولي مي‌تواند با اختصاص ساعات بيشتر و با عنايت به زيست‌شناسي مدرن و كاربردي نقش بهتري در جذب دانش‌آموزان داشته باشد.

بقیه در ادامه مطلب


برچسب‌ها: نقد و بررسی محتوای کتب درسی
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در جمعه 15 دی1391
جناب آقای جلیلیان نظری فنی در مورد ترتیب محتوای کتاب علوم زیستی و بهداشت سال اول داشتند در زیر می خوانیم:

با سلام 

درکتاب سال اول فصل پنجم بعد از مبحث لقاح و سلول های جنسی , به تقسیم میتوز و میوز اشاره شده است بدون اینکه دانش آموزان از ساختمان کروموزوم و دی. ان. ای اطلاعات کافی داشته باشند به نظر شما بهتر نبود ابتدا ساختمان دی .ان .ای و کرموزوم ارائه می شد و بعد از آن به تقسیم میتوز و میوز پرداخته می شد ؟



برچسب‌ها: مبحث لقاح و سلول های جنسی
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در پنجشنبه 16 آذر1391

برچسب‌ها: پاورپوینت زیست شناسی
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در سه شنبه 23 آبان1391


برچسب‌ها: پاسخ فعالیت ها و پرسش و تحقیق درس اول علوم زیستی, پاسخ فعالیت ها و پرسش و تحقیق درس نگرش علمی و علوم
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در چهارشنبه 5 مهر1391

کتاب علوم زیستی و بهداشتدانلود درس نامه علوم زیستی و بهداشت


برچسب‌ها: دانلود درسنامه جدید علوم زیستی درس اول, درسنامه جدید نگرش علمی و علوم زیستی جدید
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در شنبه 1 مهر1391


تعریف روش علمی ( قدیم):
 روشی منطقی است ،شامل چندین مرحله ی پشت سر هم ( مانند پله های نردبان) می باشد که دانشمندان  برای یافتن پاسخ مسائل و پرسش های علمی خود از آن استفده می کنند.

·        تعریف روش علمی[1](جدید) : روشی منطقی و منظم است که، پژوهشگران برای بررسی یک مسئله و یافتن پاسخ، آن را به عنوان چارچوب کلی فعالیت خود قرار می دهند.


منتظر نظرات ارزشمند شما عزیزان، جهت وحدت رویه در تعاریف مفاهیم کتب درسی می باشیم. ممنون

[1] Scientific method


برچسب‌ها: تعریف جدید روش علمی کتاب علوم زیستی و بهداشت
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در جمعه 31 شهریور1391
در شكل 1-2 كتاب علوم زيستي چاپ 91 جهت پيكان از آزمون فرضيه به سمت تجزيه و تحليل و نتيجه گيري درست است .

تصحیح شکل کتاب علوم زیستی

منبع :دفتر تالیف کتب درسی زیست شناسی

بهتر نبود در شکل اصلاح شده ای که دفتر تالیف پیشنهاد کرده اند، بعد از تجزیه و تحلیل، فلش به طرف مشاهده (بین تجزیه و تحلیل و مشاهده) را بر می داشتند؟! نظر شما چیست؟


نظر همکار گرامی آقای کامران دوستکام در مورد روش علمی برگرفته از وبلاگ آنزیم ایشان

باتوجه به شکل زیربه نظر شما روش علمی شبیه یک واکنش چرخه ای است یا شبیه یک واکنش خطی؟

بطور منطقی روش علمی از مرحله مشاهده شروع می شود وبه مرحله نتیجه گیری ، نظریه سازی و انتشار نظریه ختم می شود .

به نظر می رسد وجود پیکانه ( فلش ) بین مرحلهتجزیه و تحلیل و نتیجه گیریومرحلهمشاهدهضروری نباشد وگرنه در رابطه با یک مسئله یا پژوهش خاص دچارتسلسل می شویم .

البته اگر منظور این باشد که هر تحقیق می تواند زمینه برای تحقیق دیگرباشد وجود این پیکانه قابل قبول است ولی دررابطه با یک مسئله یا پژوهش ویژه بالاخره باید پایانی وجود داشته باشد یا نه ؟


نظر همکار گرامی، مرتضوی

سلام


چون هر فرضیه حاصل نگاه یک یا جمعی از افراد بشر بر موضوع خاصی است.ممکن است در زمان وشرایطی با توجه به پیشرفت ها در علوم این موضوع از زوایای جدیدی هم مورد توجه قرار گیرد علت تغییر بسیاری از نظریات در طول تاریخ علم هم همین نگاه های متفا وت به موضوع واحدی بوده است. پس وجود این فلش پایش مدام نظریات و فرضیه هاست.


برچسب‌ها: کتاب های درسی زیست شناسی, اشتباهات کتاب های درسی زیست شناسی
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در سه شنبه 21 شهریور1391

سوال دانش آموز:

در جواب سوال آقای علی صادق زاده از شهر قم 

که در مورد رد شدن نظریه خلق الساعه توسط آقای لویی پاستور پرسیده اند.


باطل شدن نظریه خلق الساعه توسط لویی پاستور

لویی پاستور
لویی پاستور دانشمند ، پزشك ، شیمیدان ، زیست شناس و باكتری شناس بزرگ فرانسوی در دهكده ی دل (Dole) ناحیه ی ژورا زاده شد .
 او در دوران كودكی هیچگونه هوش زیادی از خود نشان نمی داد ولی بسیار كوشا و بردبار بود. به خاطر اینكه از استادان خود پرسش های شگفت آوری می كرد ، از گروه شاگردان نخبه و ارزنده به شمار می رفت .
 پاستور در جهان به پدر میكروبیولوژی (میكروب شناسی) مشهور است . نام او در میان اندیشمندان و نیكوكاران جهان ،‌همیشه به یادگار خواهد ماند .
 
آزمایشهای مشهور پاستور كه منجر به باطل شدن نظریه خلق الساعه شدند :
آزمایش اول :

باطل شدن نطریه خلق الساعه توسط لویی پاستور

 
 پاستور لوله ای شیشه ای برگزید و درون آن مقداری پنبه قرار داد . سپس با كمك تلمبه ای ، مقداری هوا به درون لوله كشید . سطحی از پنبه كه هوا از آنجا وارد لوله می شد ، رفته رفته رو به تیرگی گذاشت تا اینكه به كلی سیاه شد .
  پاستور این پنبه را در مخلوطی از اتر و الكل وارد ساخت و آنچه را كه در ته محلول رسوب كرده بود زیر میكروسكوپ ساده ی خود بررسی كرد .
در این بررسی مشاهده كرد كه ذره های گوناگون گرد و غبار ،‌گرده های گل ها ،‌ باكتری ها ی فراوان ، هاگهای گوناگون و حتی تارهای پشم در رسوب وجود دارد .

باطل کردن نطریه خلق الساعه توسط لویی پاستور

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در جمعه 8 مهر1390

بالاخره انتشارات خانه ی زیست شناسی

 کتاب علوم زیستی و بهداشت را منتشر کرد.

کتابی بسیار جالب و مفید برای دانش آموزان سال اول و حتی دانش آموزان رشته ی علوم تجربی و نیز معلمان محترم زیست شناسی.

دانش آموزان شهرستان گنبد کاووس می توانند این کتاب را با ۲۰ درصد تخفیف با به همراه داشتن بن خرید این کتاب از محل کتاب فروشی انوری واقع در پاساژ محمدی خریداری نمایند.

۲۸ دی ماه تا ۷ بهمن ماه ۱۳۸۹

دانش آموزان عزیز

برای دریافت بن تخفیف خرید به معلم زیست شناسی خود مراجعه نمایید.

 

آدرس سایت خانه ی زیست شناسی   http://www.hbio.ir

+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در شنبه 2 بهمن1389
روش اصولی کار با میکروسکوپ نوری

روش اصولی کار با میکروسکوپ نوری

 

1- ابژکتیو نمره 4 را انتخاب کرده و در جای خود قرار دهید.

2- با کمک پیچ تنظیم ماکرو صفحه ی میکروسکوپ را تا پایین ترین حد ممکن قرار دهید، این کار را به |آرامی انجام دهید تا قسمت های مکانیکی و چرخ دنده های آن صدمه نبینند.

3- اسلاید مورد نظر را بر روی صفحه ی میکروسکوپ قرار داده توسط گیره در جای خود محکم و ثابت کنید.

4-لامپ میکروسکوپ را روشن کنید.

5-در صورتیکه نمونه ی مورد نظر مرطوب و بی رنگ ( مشاهده ی گلبول ها در سرم فیزیولوژیک و...) است، دیافراگم کندانسور را تا آخر ببندید. در نمونه های خشک و رنگ آمیزی شده این کار لازم نیست.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در پنجشنبه 25 آذر1389
 

سوال دانش آموز: جنس ديواره ي سلولي قارچ از چيست؟

 

جواب: 

 دیواره سلولی قارچها حاوی پلیمرهای پلی ساکاریدی کیتین، کیتوزان، گلوکان، مانان و درموارد خاص، سلولز است.

+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در سه شنبه 27 مهر1389

مکانیسم عملکرد اینترفرون

مکانیسم عمل اینترفرون

+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در سه شنبه 7 اردیبهشت1389

چرخه نیتروژن - برای مشاهده تصویر کلیک کنید....................................چرخه کربن- برای مشاهده تصویرکلیک کنید.

 

 

+ نوشته شده توسط عبدالرشید زبرجد در پنجشنبه 13 اسفند1388